Behandelvorm/werkwijze
1. Coaching en begeleiding van kinderen en jongeren
Kinderen en jongeren op een laagdrempelige manier helpen om hun angsten te overwinnen, te groeien in vaardigheden en te ontdekken hoe waardevol ze zijn in God’s ogen. Hierbij gebruik ik onder andere technieken uit de cognitieve gedragstherapie.
2. Ambulante opvoedondersteuning van ouders
Vraaggerichte en praktische opvoedondersteuning aan ouders die moeite hebben met uiteenlopende uitdagingen bij het opvoeden van hun kinderen. Naast alle theoretische kennis die beschikbaar is over opvoeden bevat de bijbel ook een schat aan wijsheid voor ons als ouders.
3. Video Home Training (VHT)
VHT is een vorm van begeleiding of hulpverlening voor gezinnen met problemen in de opvoeding. Door analyse van korte video-opnames van de alledaagse omgang thuis, wordt zichtbaar wat nog goed loopt in de communicatie en wat verbeterd kan worden. De video-opnames worden door de begeleiders samen met de ouders besproken en geanalyseerd, met als doel de ouders helder zicht te geven op het functioneren en de behoeftes van het kind. Hierdoor zijn de ouders (weer) beter in staat het kind op een positieve manier te ondersteunen bij zijn ontwikkeling.
4. Spel- en praatgroep KIES (voor kinderen in echtscheidingssituaties)
KIES is een lotgenotengroet voor kinderen in echtscheidingssituaties. Aan de hand van verschillende werkvormen (drama, creatief, opdrachten enz) worden verschillende thema’s die te maken hebben met echtscheiding.
5. Cognitieve gedragstherapie (CGT)
We denken de hele dag door en meestal zijn we er ons niet van bewust omdat het een gewoonte is. Ons hoofd is voortdurend gevuld met gedachten. Dat kunnen zowel woorden als beelden zijn. Kinderen die last hebben van angst hebben vaak bange gedachten of beelden. Bijvoorbeeld, op straat loopt een grote hond en je denkt: Hij zal wel bovenop mij springen en mij bijten. Hoe zou je je dan voelen? En wat zou je dan doen? Maar als je nu, bij diezelfde hond denkt: Hij zal wel goed luisteren naar zijn baasje en hij zit aan de riem. Hoe zou je je dan voelen en wat zou je doen? Zo zie je dat hoe je denkt over een situatie bepaalt hoe je je voelt. Met cognitieve gedragstherapie ga je leren je bange of sombere gedachten op te sporen , te onderzoeken of ze wel waar zijn (uitdagen) en te vervangen door helpende gedachten.
6. Creatieve ondersteuning
Al onze behandelingen kunnen ondersteund worden door onze creatieve kindercoach. In de praktijk betekent dit dat bijv. emotieregulatie tastbaar wordt gemaakt door het maken van een emotie stoplicht. Angsthiërarchie kan ondersteund worden door een zelf gemaakte angstladder. Samen met het kind kunnen beloningssystemen worden gemaakt.
7. Speltherapie
Spel is de taal van het kind. Speltherapie is een effectief hulpmiddel om een gestagneerde ontwikkeling van het kind weer op gang te brengen. Het spel geeft het kind gelegenheid om te ontspannen, gedachten, gevoelens en wensen te uiten, ervaringen te verwerken en te experimenteren met allerlei vormen van gedrag. De speltherapeut biedt het kind de mogelijkheid om nieuwe ervaringen op te doen, waardoor het kind emotioneel en cognitief nieuwe inzichten kan verwerven.
8. SOVA: sociale vaardigheidstraining
Hoe ga je om met leeftijdsgenoten? Hoe reageer je in moeilijke of lastige situaties? Hiervoor is de Sociale Vaardigheidstraining (SOVA). Door SOVA te volgen is het voor kinderen makkelijker om sociaal vaardiger te worden. De training is bedoeld voor kinderen die
weinig zelfvertrouwen hebben, moeilijk vrienden maken of vasthouden, snel boos worden, niet-weerbaar zijn of extreem verlegen zijn, gepest worden of zelf andere kinderen pesten, moeite hebben met ‘nee’ zeggen of keuzes maken.
9. Psychoeducatie AD(H)D
Twee keer per jaar geven wij de psycho-educatie cursus voor ouders en verzorgers van kinderen met ADHD en voor cliënten die zelf de diagnose ADHD hebben gekregen.
ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. ADHD kan zich op verschillende manieren uiten, bijvoorbeeld doordat je, je moeilijk kan concentreren, of snel afgeleid bent (aandachtsproblemen), ondoordacht beslissingen neemt of te snel tot actie overgaat (impulsiviteit), lichamelijk overactief bent of je altijd onrustig voelt (hyperactiviteit). ADHD zonder hyperactiviteit wordt in de volksmond ook wel ADD genoemd. ADD kenmerkt zich ook door een hoofd vol gedachten, ideeën en associaties, maar tot daadwerkelijk actie komen of je ideeën tot het eind toe volhouden is lastig.
Deze cursus geeft inzicht in hoe ADHD werkt en welke invloed het heeft op het dagelijks leven. Door beter te begrijpen hoe ADHD de aandacht, emoties en impulsiviteit beïnvloedt, leren deelnemers praktische strategieën om beter met uitdagingen om te gaan. Deze cursus helpt niet alleen om het zelfvertrouwen te vergroten, maar biedt ook handvatten om sterke kanten van ADHD te benutten en een betere balans te vinden.
10. Psychoeducatie Autisme
Net als dat iedereen anders is, is autisme ook bij iedereen een beetje anders. De naam autismespectrumstoornis (ASS) geeft al aan dat het een spectrum is. Dat wil zeggen dat de kenmerken en de mate van autisme bij iedereen anders zijn. Heeft u of uw naaste ASS? Onze psycho-educatiecursus biedt heldere informatie, praktische inzichten en waardevolle handvatten om beter om te gaan met de uitdagingen én sterke kanten van autisme. In een veilige, respectvolle omgeving bespreken we hoe ASS-invloed kan hebben op communicatie, sociale interactie en dagelijkse routines, en bieden we concrete tools om het dagelijks leven aangenamer en overzichtelijker te maken. De cursus is bedoeld voor zowel volwassenen met ASS als voor ouders, partners, en betrokkenen die graag meer willen begrijpen en ondersteunen.
11. Opvoedcursus “omgaan met pubers”
Soms willen we ze wel eens achter het behang plakken. En soms willen we ze stevig vasthouden en niet meer loslaten. Kostbaar zijn ze, onze tieners. De puberteit is een fase vol veranderingen zowel voor tieners als voor ouders. Fysiek groeien onze tieners enorm, maar ze ontwikkelen ook een eigen mening en nemen niet meer alles klakkeloos van hun ouders aan. Ouders zitten met vragen als; Mogen tieners zich kleden zoals ze willen? Kiezen tieners wel de goede vrienden en vriendinnen? Hoe houd ik contact met mijn tiener? Hoe moet ik omgaan met geloofsvragen van mijn tiener? Kan ik mijn tiener verplichten om mee te gaan naar de kerk? Voor ouders kan het lastig zijn om met de veranderingen om te gaan en daarin hun eigen rol te bepalen. Deze training is bedoeld om ouders van tieners een steuntje in de rug te bieden.