Kwaliteit & Klachten

Kwaliteit & Privacy

Praktijk Ezra beschikt over een goedgekeurd  kwaliteitsstatuut. Met onze praktijkvoering voldoen wij aan de verplichtingen voortvloeiend uit de Wet AVG. Het privacystatement Praktijk Ezra informeert u over de concrete maatregelen.

Klachtenregeling

Bent u ergens ontevreden over, of heeft u een klacht over onze zorg? We gaan graag met u in gesprek en op zoek naar een oplossing.

Wilt of kunt u de klacht niet bespreekbaar maken met ons, of wenst u onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waarbij we zijn aangesloten om onvrede en klachten over onze zorg te helpen oplossen.

Heeft u uw klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden om in behandeling te nemen en welke procedure erbij past. Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, neemt Klachtenportaal Zorg contact met u op om uw melding volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.

Wilt u alleen advies over hoe u om kunt gaan met een situatie waar u ontevreden over bent? Ook dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. U start dan nog geen procedure op.


Er zijn verschillende klachtenprocedures, welke moet er worden gevolgd?

Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz)

Bestaat uit:

  • Een klachtenprocedure en/of bemiddeling door een onafhankelijke klachtenfunctionaris;
  • Toegang tot de Geschillencommissie KPZ, voor een bindende uitspraak over een behandelde klacht. U kunt de klacht als geschil voorleggen aan de geschillencommissie als u niet tevreden bent over de door ons geboden oplossing na het doorlopen van de klachtenprocedure.

Wkkgz-zorg omvat alle vormen van zorg, zoals zorg vanuit de Zorgverzekeringswet (ZvW), PGB-zorg en WMO (WMO valt onder deze procedure omdat praktijk Ezra naast WMO ook andere zorg biedt). Uitgesloten van deze regeling is jeugdzorg die onder de Jeugdwet valt. (dit betreft jeugdzorg die is bekostigd vanuit de gemeente)

Jeugdzorg vallend onder de Jeugdwet (bekostigd vanuit de gemeente)

Bestaat uit:

  • Rechtstreekse toegang tot de klachtencommissie Jeugdzorg voor een uitspraak over de gegrondheid van een klacht (of onderdelen daarvan) aangevuld met een advies aan de zorgaanbieder;
  • Klachtenportaal Zorg biedt altijd bemiddeling aan voor klagers die verwachten dat de klacht op die wijze opgelost zou kunnen worden.

Weet u niet welke klachtenprocedure voor u geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg u mee helpen. Geef uw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. U kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl.

Het doel van het klachtenportaal zorg blijft het oplossen van onvrede en klachten.